
Stone Age Swindle 
The European Press exposed (1986) a Stone Age Swindle that was accepted 
hook line and sinker by the National Geographic Magazine and NBC 
television.The Story begins in 1971 when Dafal a hunter reported the 
discovery of a Stone Age people living in the jungles of the Philippines, on 
the island Mindanao (See photos at left).  These people according to Dafal 
were living back in the Stone Age, here was modern day proof of man's 
evolutionary ascent.  They had not discovered agriculture and lived off the 
rainforest bounty.  Dafal told his adventure to Manuel Elizalde, Presidential 
Assistant to the then Marcos Government.  

Elizalde contacted the National Geographic Magazine and they contacted 
NBC.  As a result of these meetings NBC ran a National Geographic 
television special in December 1971, The Last Tribes of Mindanao, this 
special was seen by millions of viewers. A few months later National 
Geographic Magazine had a feature article in August 1972 entitled, Stone 
Aged Cavemen of Mindanao (Macleish 1972). Elizalde was promised a 
prominent place in the ensuing press coverage and was given $50,000 for 
exclusive rights by NBC. 

Nothing more was heard from the Tasaday tribe until 14 years later when the 
Marcos Government fell.  It was then discovered, by European reporters, 
that the Tasaday story was a gigantic fraud.  This fraud involved taking a 
few farm families from the surrounding countryside and convincing them to 
remove their clothes and play the part of a Stone Age tribe.  The justification 
for this probably was that the Marcos government wanted to declare this part 
of the Philippines as a sanctuary and therefore would control the logging and 
oil rights.  Millions of dollars were at stake (Headland 1992). 

The Tasaday hoax occurred more than 29 years ago.  It is still believed by 
many people today.  Has NBC run a disclaimer on television informing its 
millions of viewers that the special on the Tasaday people was a hoax!—Has 
the National Geographic Magazine run a retraction in its magazine? 

How is it that the highly prestigious National Geographic was taken in by 
this hoax? National Geographic Magazine is totally committed to the Theory 
of Evolution.  A Stone Age people living in the wilds of the Philippines fit in 
very nicely with their evolutionary preconceptions.  Why was National 
Geographic so easily manipulated into believing a Hoax— 

The answer is simple, prior prejudice. 


